Aqueduct 101: App-analys

May 4, 2012

Aqueduct 101 är ett pusselspel vars demoversion är gratis att ladda ner ifrån App store. Målet och själva görandet är mycket simpelt. Flytta och sammankoppla olikt utformade rörledningar med varandra för att vattnet ska kunna forsa fritt igenom ledningarna.
Allt eftersom jag spelat/analyserat har jag insett att Aqueduct har kommit att bli något av en favoritapplikation som får mig att vilja ta upp min iPad och lösa ett par pussel.
Som många andra typer av pussel handlar Aqueduct 101 om analys och problemlösning. Hur sätter man ihop bitarna så att vattnet till slut kan flyta igenom? Man får nämligen inte släppa på vattnet förrän pusslet är löst. Jag antar att detta beror på att utvecklaren har bestämt det inte tillföra något till själva lösandet av pusslet. Om man måste testa, misslyckas och göra om samma procedur igen blir det snabbt tråkigt och repetativt vilket inte är deras mening.

Som pussel passar Aqueduct 101 alla åldrar. Inga förkunskaper krävs för att spela. Det allra första pusslet visar enkelt och informativt vad man kommer att göra i alla andra pussel som appen har att erbjuda. Det är bara att flytta block och passa “rören” i dessa till varandra. Det är enkel underhållning som kan genomföras var som helst. Har man ett par extra minuter på tåget? Ta fram Aqueduct 101 och lös ett par pussel!

Har Aqueduct 101 något pedagogiskt element? Appen har helt klart pedagogisk potential. Som i många andra pussel handlar det om att ha en förmåga för problemlösning, logiskt tänkande och planering. Det gäller att se vad man har att jobba med. Utförandet är den samma genom hela appen, peka, dra och flytta. När det kommer till att lösa själva pusslet finns det flera tillvägagångssätt, speciellt vid högre svårighetsgrader. Ibland behöver man inte ens använda alla blocken som presenteras i början.
Progressionen i lärandet kommer i samma veva som svårighetsgraden ökar. Ju mer avancerade pussel som presenteras desto mer krävs det av användaren när det kommer till problemlösning och logiskt tänkande. Dvs ju mer man spelar desto bättre blir man på att analysera problemet och att lägga en strategi om vad som behövs göras.
Vid bedömning kan man som utomstående se under respektive session hur många pussel användare avklarat. Detta visas enkelt genom att ikoner för varje pussel har ändrat utseende beroende på om de blivit lösta eller ej. I appens inställningar kan man även återställa alla resultaten så att nästa användare av appen inte överskuggas av den tidigare användarens resultat.
Appen skulle självklart kunna implementeras i den svenska skolan. Eftersom att den är enkel att sätta sig in i och att man inte behöver några förkunskaper för att kunna spela passar appen att använda i skolan. Det kan mycket möjligt bli ett sätt att komma ifrån den annars vardagliga undervisning.
Problemen jag kan se är appens återspelsvärde. Har man väl lyckats med ett pussel är det inte något man vill ta upp och göra om igen. Det finns en risk att användaren snabbt förlorar motivationen och intresset när de står för länge still vid de högre svårighetsgraderna. Detta gäller framför allt i de lägre åldrarna då tålamodet och fokuset är inte är det bästa. Jag kan dock ha fel i den frågan då jag inte fått chansen att testa appen på yngre människor.

Aqueduct 101 har en övergripande design samt utseende. Alla element från knappar till texturer ser ut att vara handmålade med en krita eller pensel.
Musiken är lugn och harmonisk. Mycket passande då man inte vill känna sig stressad. Musik i pusselspel kan annars vara för snabb och inte alls passande.
Det är bort emot ingen text alls i applikationen. Den enda texten att hitta är den som omfattar informationssidan, pause-menyn och titeln på första sidan. Personligen tycker jag det är väldigt bra gjort och det behövs inte mer text än vad det redan är. Som jag skrev tidigare i analysen så är det mycket enkelt att komma igång med appen och det utan att läsa en enda textrad av instruktioner.

Leave a comment